Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علی سرلک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فضایل شب‌های قدر اظهار کرد: برابر با روایات، دهه آخر ماه مبارک رمضان مصادف با شب قدر است و شب قدر در واقع یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم است که پر فضیلت‌ترین شب شب بیست وسوم سپس شب بیست و یکم و در آخر شب نوزدهم ماه مبارک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت عنوان کرد: شب قدر شب برنامه‌ریزی است، شب قدر همان شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص می‌شود؛ درک مفهوم شب قدر موضوعی است که در سوره مبارک قدر هم مورد توجه قرار داده شده است تا جایی که در آیه 2 سوره قدر آمده است: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ و تو چه دانی که شب قدر چیست؟

بیشتر بخوانید:

فرازهایی از کرامات امام حسن مجتبی (ع) / چرا به پیشوای دوم کریم اهل بیت لقب داه‌اند؟

حجت الاسلام سرلک افزود: کار ویژه ما انسان‌ها در واقع درک و فهم این موضوع است و در شب قدر این درک از هر زمان دیگری بیشتر است تا جایی که در آیه دیگری آمده است: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.

کارشناس مذهبی افزود: این مسئله بدان معناست که انسان در شب قدر می‌تواند همه گذشته‌اش را آباد کند و آینده خود را بسازد و باید گفت که اولیاء خدا نیز نسبت به شب قدر اهتمام و توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند.

حجت الاسلام سرلک در ادامه عنوان کرد: اعمال فراوانی برای این شب ذکر شده است و اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است: اعمالی که در هر سه شب انجام می‌شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

اعمال مشترک:

- غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.
- خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.
- زیارت بارگاه امام‌حسین(ع) و خواندن زیارت آن حضرت.
- احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.
- فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.
- خواندن دعای زیر و طلب بخشش و رحمت از خدا برای گشایش امور مسلمین و خلق خدا:

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

- خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت
- خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"
- خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(ص) و خواندن دعای توسل
- خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید
- خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

اعمال شب نوزدهم:

- صد مرتبه گفته شود: "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه"
- صد مرتبه گفته شود: "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ"

اعمال شب بیست و یکم:

- خواندن دعای جوشن‌کبیر

اعمال شب بیست و سوم:

- خواندن سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان
- هزار مرتبه خواندن سوره‌ی قدر
- خواندن دعاهای جوشن‌کبیر، مکارم‌الاخلاق و افتتاح
- خواندن دعای فرج
- خواندن ۸ رکعت نماز و طلب استغفار و دعا برای خلق خدا

حجت الاسلام سرلک در ادامه در پاسخ به این سوال که فلسفه قرآن به سر گرفتن چیست؟ گفت: قرآن مانیفست حرکت بشر است، نقشه گنجی است که اگر انسان بر اساس پیچ و خمی که آیات ترسیم کرده حرکت کند به گنج نهایی که حقیقت و لقاء خداست، دست پیدا می‌کند؛ به همین دلیل در شب قدر که شب نزول قرآن است سفارش شده که قرآن را بر سر بگیرید و قرآن به سر گرفتن و توسل به اهل بیت و نام 14 معصوم را مکرر به زبان آوردن نشان دهنده این است که ما با این کار خود توانسته‌ایم مصرعی را که عنوان می‌کند: ای که مرا خوانده‌ای راه نشانم بده را تحقق بخشیم و در واقع قرآن به سر گرفتن یعنی سر تا پا وجود خود را قرآنی کردن.

انتهای پیام/

صفیه رجایی هرندی کد خبر: 1137404 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز خواندن ۲ رکعت نماز قرآن به سر گرفتن خواندن دعای حجت الاسلام مرتبه سوره بیست و یکم شب بیست صد مرتبه اعمال شب ی مبارک سوره ی شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در مراسم گرامیداشت یاد شهید مطهری و نکوداشت اساتید برگزیده حوزه علمیه خراسان که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم؛ مهمترین خصوصیت شخصیت شهید مطهری را «اخلاص» معرفی و اظهار کرد: «اخلاص» منشأ تمام فضیلت‌های اخلاقی و رفتاری شهید مطهری است؛ این شهید بزرگوار اگرچه در قله فقه و فلسفه قرار داشت، اما در مقام تبلیغ دین هیچ شأنی برای خود قائل نبود و بزرگترین شأن خود را مبلغ دین می‌دانست.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنجا که مارکسیسم به مرزهای فکری و عقیدتی نسل جوان هجمه می‌کند، استاد مطهری شرحی مبسوط بر کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» مرحوم علامه طباطبایی می‌نویسد و آنجا که می‌بیند توده مردم به آموزه‌های اخلاقی و تربیتی نیاز دارند کتاب «داستان راستان» می‌نویسد و آنجا که در یک مجله غیر خوشنام مثل «زن روز» به حقوق زن در اسلام اهانت می‌شود؛ در همان مجله پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به سخت کوشی و اهتمام جدی شهید مطهری در فراگیری علم؛ این معلم شهید را از مصادیق روایت «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ؛ شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد.» دانست و عنوان کرد: شهید مطهری یک عالم آگاه به زمانه و حتی جلوتر از زمانه بود؛ به طوری که امروز نیز کتاب‌ها و افکار ایشان کهنه نشده و کاملاً به روز است.

مروی افزود: شهید مطهری در مبانی دینی متصلب بود و با هیچکس در دفاع از دین رودربایسی نداشت و از افرادی بود که از همان ابتدا با سازمان مجاهدین خلق مخالف بود و آن‌ها را منحرف می‌دانست.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: شهید مطهری تمام وجود خود را وقف تبلیغ دین کرده بود و به هیچ عنوان در این راه خود را نمی‌دید، لذا خداوند نیز نام او را اینگونه بلند کرد و این رمز ماندگاری شهید مطهری است؛ استاد مطهری علی‏رغم آن جایگاه علمی رفیع، هیچگاه از تبلیغ دین غافل نبود، به طوری که در مساجد غیر مطرح تهران نیز منبر می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: ‏این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «تمام آثار شهید مطهری را بلا استثنا تأیید‏‎ ‎‏می‌کنم» بسیار جمله عظیم و بزرگی است، امام (ره) تنها در خصوص استاد مطهری این فرمایش را دارند و با توجه به احتیاط‌هایی که امام (ره) در خصوص افراد داشتند، این جمله نشان دهنده اطمینان حضرت امام به این شهید بزرگوار است.

مروی شهید مطهری را یک الگو برای طلاب دانست و گفت: خصوصیات و فضیلت‌های شهید مطهری باید در حوزه‌های علمیه و میان طلاب رشد پیدا کند و تقویت شود؛ شهید مطهری حقیقتاً خادم دین بود.

تولیت آستان قدس رضوی به پیشینه درخشان حوزه علمیه خراسان اشاره و ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ از مراکز علمی شاخص و برجسته جهان تشیع بوده، به طوری که پس از حوزه علمیه نجف دارای بیشتر سابقه و قدمت است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ از کثرت علمای بزرگ و مدرسین برجسته برخوردار بوده و علما و طلاب از نقاط مختلف برای کسب علم و فضیلت به این حوزه می‌آمدند، چنانکه حتی عالم بزرگی همچون «علامه بحرالعلوم» برای فراگیری فقه به این حوزه آمده است؛ طلاب باید پیشینه درخشان و با عظمت حوزه خراسان را بدانند.

مروی با تأکید بر اینکه حوزه خراسان باید جایگاه حقیقی خود را به دست آورد؛ گفت: حوزه خراسان باید به جایگاهی برسد که طلاب حوزه قم و نجف بگویند برای کسب علم چند سالی نیز به حوزه مشهد برویم، این جایگاهی است که از حوزه مشهد در جوار مرقد شریف عالم آل محمد (ص) انتظار می‌رود و با توجه به اساتید توانمند و طلاب با استعدادی زمینه تحقق این مهم فراهم است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان نسبت به ارتباط صمیمی اساتید با طلاب تأکید و عنوان کرد: ارتباط اساتید حوزه با طلاب نباید یک ارتباط اداری باشد، وجود ارتباط صمیمی میان اساتید و طلاب در پرورش شاگردان و حفظ پیوند طلاب با نظام حوزه و طلبگی بسیار مؤثر است و این سیره بزرگان حوزه بوده است.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان حجت الاسلام مروی تعدادی از اساتید حوزه علمیه خراسان به ایراد سخن و بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون راهکارهای ارتقای هرچه بیشتر سطح علمی، اجتماعی و سیاسی طلاب جوان پرداختند.

کد خبر 6097696

دیگر خبرها

  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • حکم نماز و استفاده از غذا در خانه کسی که خمس نمی‌دهد
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد